פתיחת תערוכה חדשה במוזיאון רמת גן: בצלמה ובדמותה: עבודות מאוסף צילה ירון

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('bdcf649f-ad13-4fe8-8825-ad811eb87b90','/dyncontent/2025/11/16/141cef77-9ec5-4d1e-a8d9-3da2aeb4304a.jpg',20432,'סופר פארם כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('bdcf649f-ad13-4fe8-8825-ad811eb87b90','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('bdcf649f-ad13-4fe8-8825-ad811eb87b90','/dyncontent/2025/11/25/aa934567-5914-49e1-ba00-06538e877a55.jpg',20091,'באנר כתבה האקדמית רמת גן ',525,78,true,54585,'Image','');},10]]);})

תערוכה חדשה במוזיאון רמת גן. הכניסה לתערוכה תהיה חופשית ביום השקתה

צילום: אברהם חי

אוסף אמנות יכול להיקרא כסיפור - סיפור, שאינו רק תוצאה של טעם אישי, אלא של תפיסת עולם, של רגש, של מערכת יחסים מתמשכת עם יוצרים, עם יצירות ועם המקום שבו הן נאספות. אוסף צילה ירון (1948-2024) משרטט סיפור כזה בדיוק. זהו אוסף שנבנה "בצלמה ובדמותה", כפי שתיאר זאת בן זוגה, גיורא ירון - אמירה, המציעה עוגן אוצרותי לאוסף כולו, וממנה גם נגזר שם התערוכה הנוכחית.

אף שלא גובש מתוך נרטיב שהותווה מראש, האוסף מתגלה כמכלול עשיר, שניתן לזהות בו קווים מנחים. את האוסף אצרה האוצרת הראשית של מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, שרי גולן. הבחירות נעשו אמנם באופן אינטואיטיבי ורגשי, אך בחינה פרשנית מגלה מארג ערכי ואסתטי מורכב. אחד ממאפייני האוסף הוא השילוב בין אמנים מובילים בשדה האמנות הישראלי לבין אמנים בראשית דרכם או כאלה שפעלו מחוץ למרכז, ובין אמנות "גבוהה" לבין עבודות עיצוב, קראפט וקרמיקה, שהועמדו זו לצד זו ללא היררכיה, תוך דגש על דיאלוג חזותי ורעיוני ביניהן.

המרחב הביתי של צילה שימש גם כמרחב תצוגה, וההצבות בו שיקפו תפיסת עולם אמנותית עצמאית. קומפוזיציות, שחיברו בין ציור, אובייקטים וחפצים עיצוביים, יצרו סביבות שהתכתבו עם האדריכלות ועם חוויית המגורים, באופן שקרא תיגר על הגבולות המקובלים בין מרחב ציבורי לפרטי, בין תצוגה לחיים. כך, למשל, עבודות מופת נתלו דווקא בחדרי השינה בעוד עבודות אינטימיות או אלטרנטיביות הוצגו במרכז הבית.

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('98dce6fc-7b73-4de9-9292-b7262a808c88','/dyncontent/2025/11/10/1f468d51-cae3-483e-8ce8-a633b9ae5131.jpg',20351,'באנר כתבה פלאפל',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('98dce6fc-7b73-4de9-9292-b7262a808c88','/dyncontent/2025/10/19/b825bae7-838a-47c5-9337-6570dd6ffcc9.jpg',20237,'הובלות באנר כתבה פנימי',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('98dce6fc-7b73-4de9-9292-b7262a808c88','/dyncontent/2025/11/3/ca1b3b2b-167f-416d-a3d3-2767d0ca27fb.jpg',20326,'באנר כתבה פילטיס',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('98dce6fc-7b73-4de9-9292-b7262a808c88','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('98dce6fc-7b73-4de9-9292-b7262a808c88','/dyncontent/2025/4/17/f27125d5-793a-479a-8798-61f6f5c641fc.jpg',20272,'סופר פארם באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15]]);})

מוטיבים חזותיים ותמטיים חוזרים באוסף כוללים תיאורי נשים פרי יצירתן של אמניות לצד ייצוגי נשים שיצרו אמנים; ציורי נוף לצד ייצוגים של טבע מבוית ושל צמחייה ביתית ותפנימים. פלח רחב ומשמעותי באוסף מוקדש למופשט הישראלי, בעיקר בציור. הבחירה להתמסר שוב ושוב לצבע כחומר וכרגש מעידה על זיקה עמוקה לתהליך הציורי ועל אהבה בלתי אמצעית לאמנות.

צילה שראתה באמנות חלק בלתי נפרד מעולמה, פעלה לא רק כאספנית. היא העמיקה בלמידה, קשרה קשרים קרובים עם אמנים, ליוותה תהליכי יצירה ובחרה להשקיע דווקא באמנות המקומית. ההחלטה להתמקד באמנות ישראלית לא הייתה תוצאה של מגבלה, אלא של מחויבות לתרבות המקום. האוסף שהותירה אחריה מהווה תרומה ממשית לשדה האמנות, לא רק בשל איכות היצירות שבו, אלא גם תודות לאופן שבו נאסף - מתוך התמסרות, הבנה, אינטואיציה וחזון. באמצעות האמנות שימרה ירון פרקים חשובים בתרבות הישראלית, ומורשתה ממשיכה להדהד גם לאחר לכתה.

הכניסה חופשית ביום הפתיחה 11.7.25 בשעות פעילות המוזיאון 10:00-14:00

 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה