מוזיאון רמת גן משיק אשכול תערוכות חדש - ״שלהן: פיסות היסטוריה מחודשת״

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('286bf7c8-da1b-4bf3-946b-9753a168a963','/dyncontent/2025/11/16/141cef77-9ec5-4d1e-a8d9-3da2aeb4304a.jpg',20432,'סופר פארם כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('286bf7c8-da1b-4bf3-946b-9753a168a963','/dyncontent/2025/11/25/aa934567-5914-49e1-ba00-06538e877a55.jpg',20091,'באנר כתבה האקדמית רמת גן ',525,78,true,54585,'Image','');},10],[function() {setImageBanner('286bf7c8-da1b-4bf3-946b-9753a168a963','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',525,78,true,54585,'Image','');},15]]);})

פתיחת אשכול תערוכות במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית: ׳שלהן: פיסות היסטוריה מחודשת׳. הפתיחה ב-4.9.2025

צילום: טל בדרק

האם ניתן לספר את ההיסטוריה מחדש? והרי היסטוריה מורכבת מהמוני סיפורים, שהתגבשו לכדי נרטיב מרכזי. מה אם נפורר אותה למרכיביה ונתבונן שוב בכל פיסה מנקודת מבט רעננה? 

האשכול החדש של מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית מורכב מחמש תערוכות, המציגות ראייה נשית, מלאכת ידיים ורגש. המבט עובר בין אמניות, אוצרות, אספניות וחוקרות, ודרכן אנו נחשפים לחלקים שונים מן הסיפור השלם. כל אחת מהן, בתורה, מציגה נשים נוספות, שהשפיעו על יצירתה: דמויות היסטוריות ומיתולוגיות, מוזות מחיי היומיום ועוד. הפרגמנטים אינם מצטרפים לתמונה אחידה, אלא מכוננים מכלול, שנארג מריבוי נקודות מבט הנעות על קו התפר שבין האישי לפוליטי, בין התיעודי לבדיוני, ומעיד על הצורך לנסח מחדש ולהותיר חותם. אשכול זה הוא "שלהן". אין בו כוונה לאתגר את ההיסטוריה הקיימת, אלא לתת מקום לקולות נשכחים או עלומים ולהרחיב את מארג התרבות המקומי.

בכל התערוכות מתקיים ממד של חשיפה או של חשיפה מחודשת; מעין זרקור, המופנה אל העבר, והבהוביו כמו מעלים באוב דמויות ומושגים שונים לעיון מחודש. המשותף לכולן הוא המבט הבין-דורי, המוליד גרסה חדשה ל"מלאך ההיסטוריה" – מושג שטבע הפילוסוף היהודי, ולטר בנימין, בשנות ה-40 של המאה ה-20 בהתייחס לציורו של פאול קלה (Klee), Angelus Novus (1920). המלאך של בנימין מסמל התבוננות אתית וביקורתית בהיסטוריה – ניסיון לראות לא את ציר ההתקדמות, אלא את סבלם של הנפגעים והנשכחים.

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('cd00c29e-9508-4a5c-9e41-57bd26a0c089','/dyncontent/2025/11/25/eb213171-b060-4b0c-8a3f-0d6f4686f018.jpg',20484,'אמנות לחימה באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd00c29e-9508-4a5c-9e41-57bd26a0c089','/dyncontent/2025/11/3/ca1b3b2b-167f-416d-a3d3-2767d0ca27fb.jpg',20326,'באנר כתבה פילטיס',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd00c29e-9508-4a5c-9e41-57bd26a0c089','/dyncontent/2025/10/19/b825bae7-838a-47c5-9337-6570dd6ffcc9.jpg',20237,'הובלות באנר כתבה פנימי',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd00c29e-9508-4a5c-9e41-57bd26a0c089','/dyncontent/2025/11/10/1f468d51-cae3-483e-8ce8-a633b9ae5131.jpg',20351,'באנר כתבה פלאפל',510,80,true,54586,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('cd00c29e-9508-4a5c-9e41-57bd26a0c089','/dyncontent/2025/4/17/f27125d5-793a-479a-8798-61f6f5c641fc.jpg',20272,'סופר פארם באנר כתבה',510,80,true,54586,'Image','');},15]]);})

מעל האשכול הנוכחי מרחפת רוחה של "מלאכית ההיסטוריה", המביטה בעת ובעונה אחת אחורנית וקדימה; לא רק רואה את שברי ההיסטוריה, אלא נושאת אותם בגופה. היא מגלמת את הזיכרון כפצע שאינו מגליד, ומתבוננת בהיסטוריה מתוך אחריות, במקביל לשבר. המלאכית מעזה לשאת את קולה במקום שבו הושתקו אחרות. היא אינה קופאת על שמריה, אלא היא נזילה, משתנה ומתפתחת. היא אינה כבולה לקאנון המקובל, אלא מוסיפה לו כרצונה מעצמה, מרגישותה ומעולמה, ומזכירה לנו שהאמת אינה בינארית ואף לא מוחלטת. מתוך סיפורים ששמענו בעבר עולים וצפים נרטיבים חדשים, צורות וזוויות נוספות, הממתינות לשיתוף ומבקשות להפוך לנחלת הכלל.

 

הכפר האולימפי

רותי הלביץ כהן 

אוצרת: שרי גולן

עוזרת אוצרת: גילי זיידמן
בתערוכה זו נשזרות טראומות בין-דוריות, היסטוריה אישית ודימויים פנטסטיים. דרך קולאז'ים מונומנטליים על כרזות מהכפר האולימפי בגרמניה 1936, יוצרת הלביץ כהן נרטיב חדש. השילוב בין דימויים מצולמים, רדי-מייד, דמיון וחומריות חושף מתח מתמיד בין עולמות, אשר מייצר "מרחב שלישי" — מושג פסיכואנליטי בין מטפל למטופל, כאן בהקשר אמנותי ופוליטי.

לְכִי לָךְ

אלינה אורלוב / אן בן אור / אלכסנדרה פרגל

אוצרת: דינה יקרסון
תערוכה המחברת שלוש אמניות ממדינות ודורות שונים. באמצעות ציור ווידיאו, נפרשת חוויית הגירה נשית של תלישות וכאב לצד הרפתקה וצמיחה. יצירתה של פרגל, שהייתה חלק ממעגלים אמנותיים חשובים במאה ה-20, נפגשת בדיאלוג מפתיע עם ציוריה של בן אור, ואילו הווידיאו של אורלוב מסכם את החוויה הרגשית בגרסה עכשווית ומצמררת. שם התערוכה מהדהד את סיפורן האישי, במסע שמתחיל בעקירה ומסתיים ביצירה.

עבודת שדה

מיטל כץ מינרבו

מחקר ואוצרות: דרורית גור אריה
בהשראת חוות העלמות, יוזמה חקלאית של נשים ב-1911, כץ מינרבו יוצרת גן קלוע, חושי ופיוטי המשלב קליעה, רישום וסאונד. עבודתה חושפת את סיפורן של נשים שנדחקו משולי ההיסטוריה, ומייצרת לקסיקון בוטני נשי חדש, שמציע תפיסה אלטרנטיבית של טבע, גוף וזהות. השפה הצמחית-קולית של המיצב מדגישה את כוחן של נשים לנסח זיכרון ולהיאבק בשכחה.

בצלמה ובדמותה: עבודות מאוסף צילה ירון

אוצרת: שרי גולן

ע. אוצרת: דינה יקרסון
תערוכה מאוסף פרטי שנבנה מתוך אהבה עמוקה לאמנות הישראלית. האוסף משלב בין יצירות של אמנים מובילים ויוצרים שפעלו בשוליים, ובין אמנות גבוהה לעבודות קראפט וקרמיקה. צילה ירון, אספנית, חוקרת וחובבת אמנות, יצרה בבית הפרטי שלה מרחב תצוגה רגיש ועצמאי. האוסף חושף עולם נשי ואישי, שבו הנוף, הגוף והצבע מספרים סיפור של מחויבות תרבותית ואנושית עמוקה.

 

***

שעות פעילות: 

יום שני | 10:00-14:00

יום שלישי | 16:00-20:00

יום רביעי | 10:00-14:00

יום חמישי | 10:00-14:00  ו- 16:00-20:00

יום שישי | 10:00-14:00

יום שבת | 10:00-14:00

 

נעילת התערוכות: 31.12.2025

נעילת התערוכה בצלמה ובדמותה: 31.10.1025

 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה